Et hjertesukk angående kurstilbud

HenningHøst

Adresse: Jacob Aalsgate 18, 0368 Oslo

I slutten av september fikk jeg et tilbud fra DoxaDent. I følge reklamen kunne jeg lære å kondensere DoxaDent i kaviteter akkurat som amalgam! Noen få opplysninger fulgte med, men mange som jeg kunne være interessert i, fulgte ikke med. For eksempel estetikk, farver, binding til emalje/dentin, translusens/opasitet, risiko for sekundærkaries, testperiode, litteraturhenvisninger etc.

Videre i reklamen fikk jeg opplyst at for å dekke firmaets markedsføring måtte jeg betale kr 2 510 med moms i tillegg. Jeg går ut fra at meningen er at jeg også skal dekke firmaets markedsføring overfor pasienter av egen lomme.

Skal vi tannleger virkelig finne oss i dette? Etter min mening er det slik i dentalbransjen for tiden:

1. Tannlegene jobber som en slags testpiloter for nye produkter

2. Vi betaler firmaets markedsføring gjennom kurser

3. Vi jobber gratis som markedskonsulenter vis a vis våre kunder.

Tenk om OMO, vaskepulverfabrikanten, tilbød forbrukerne å lære dem å anvende deres produkter for f.eks. kr 1000 per nese. Er det ikke på tide at vi kollektivt sier nei til slike opplegg og lar firmaer betale sine egne markedsføringsopplegg selv?