En pasient vil klage på oppførselen til en kollega. Hva gjør jeg?
Dersom en pasient ønsker å klage på brudd på etiske regler kan de henvises til den lokale klagenemda.
Nestleder i NTFs etikkråd
Tidligere var det kun klager på den faglige utførelsen av tannbehandling som skulle sendes til den lokale klagenemda, mens klager på etikk, altså tannlegens oppførsel, skulle sendes videre til det lokale styret i foreningen. Det har vist seg i en del klagesaker at feltene overlapper hverandre, pasienten er gjerne både misfornøyd med faglig utførelse og tannlegens oppførsel.
I forbindelse med innføring av nye etiske regler for NTF i 2023 ble derfor saksbehandlingspraksisen endret. Den lokale klagenemda har nå fått ansvar også for behandling av etikk-klager. Hvis det er etiske problemstillinger/saker nemda opplever som vanskelige, eller dersom det er en sak av stor prinsipiell betydning, kan klagenemda velge å sende saken direkte til Etikkrådet.
Det er kun mulig å klage på enkelttannleger (som er medlem i NTF). Man kan ikke klage på annet personell eller på hele klinikker. Både pasienter, pårørende, kollegaer og annet tannhelsepersonell kan klage. De aller fleste klagene som mottas kommer fra pasienter, men er du bekymret for praksisen til en kollega, kan du altså sende inn klage på dette. Rådet vil i slike tilfeller oppfordre til dialog i første omgang: Ta direkte kontakt med den tannlegen det gjelder, for å diskutere det man reagerer på. Kanskje kan man slik oppklare eventuelle misforståelser eller få til nødvendige endringer. Velger man å gå videre med en klage er det viktig å være tydelig på hvilke brudd på etiske regler man klager på, med konkrete eksempler på dette.
En klage på brudd på etiske regler skal inneholde informasjon om hvilken eller hvilke etiske regler man mener er brutt. På NTFs hjemmesider under Fag og politikk/etikk finnes et klageskjema som skal fylles ut (https://www.tannlegeforeningen.no/fag-og-politikk/etikk.html).
Klageskjemaet som skal fylles ut er svært enkelt og inneholder i tillegg til spørsmål om kontaktinformasjon til klager og hvem den innklagede tannlegen er, kun ett spørsmål: «Beskriv det du klager på, med henvisning til de relevante bestemmelsene i de etiske reglene:». Bakgrunnen for klageskjemaet er at Etikkrådet oppigjennom årene har mottatt mange klager der det fremstår svært uklart hvilke etiske regler den som sender klagen mener at den innklagede tannlegen har brutt.
Når den lokale klagenemda mottar en klage vil de i første omgang innhente flere opplysninger. Klagen blir da videresendt til den innklagede tannlegen, og ofte vil det være aktuelt å innhente journalutskrift om det dreier seg om en pasients klage på noe som har skjedd i forbindelse med behandling. Klagenemda vil så opptre som mekler og forsøke å løse saken lokalt. Man har gjennom årene sett at mange etikk-klager bunner i dårlig kommunikasjon, og i slike tilfeller kan bedre dialog kanskje bidra til å løse saken.
Dersom den lokale klagenemda mener at dette er en sak som krever sanksjoner mot den innklagede tannlegen sendes saken videre til Etikkrådet. Det er kun Etikkrådet som kan bruke de tilgjengelige sanksjoner.
Tilgjengelige sanksjonsmidler ved brudd på etiske regler er:
Meddele kritikk av forholdet og eventuelt gi pålegg om at dette beklages og/eller bringes til opphør
Tannlegen ilegges en bot, begrenset oppad til ½ G
Eksklusjon av tannlegen fra NTF, med eventuell offentliggjøring i Tidende
Rådet kan innstille på eksklusjon om en tannlege ikke vil rette seg etter en avgjørelse i rådet. Eventuelle vedtak om eksklusjon gjøres av NTFs hovedstyre.
Den første reaksjonsformen er den som normalt tas i bruk. Den blir gjerne brukt i flere saker i løpet av et år, mens de to siste sanksjonsformene er forbeholdt særlig alvorlige saker og det kan gå flere år mellom hver gang de blir brukt.
Det kan oppleves frustrerende at kun tannleger som er medlemmer av Den norske tannlegeforening er omfattet av det etiske regelverket. En utmeldelse etter at en klage er sendt inn vil likevel ikke hindre behandling av klagen.
Som MNTF-tannleger er vi forpliktet av et etisk regelverk. Dette er en trygghet for våre pasienter og en viktig grunn til at vi kan betrakte vår MNTF-tittel som et kvalitetsstempel.