Kjetil Reppen

Pålegg fra Arbeidstilsynet - fleip eller fakta?

Mange tannklinikker ble sist høst varslet om at de ville få besøk av Arbeidstilsynet. Vi var en av dem. Vi fikk beskjed om å sette av to klokketimer til begivenheten. Og en tidlig morgen i slutten av november dukket Arbeidstilsynet opp i form av en seniorinspektør.

Etter en rask og relativt overfladisk inspeksjon av våre lokaler hvor seniorinspektøren sa at: «her ser det jo bra ut», slo vi oss ned på vårt spiserom for en gjennomgang av hva dette handlet om.

Og det var ikke så lite.

Det begynte med at vi definitivt måtte skaffe oss et verneombud og at dette ombudet måtte på kurs.

Deretter var vår tilknytning til godkjent bedriftshelsetjeneste ikke slik tilsynet ville ha det, og vi hadde i hvert fall ikke noen plan for bistand fra bedriftshelsetjenesten. (Akkurat hva slags bistand dette handlet om fikk vi finne ut selv(?))

Deretter bega vi oss ut i HMS- verdenen med en lang rekke krav til skriftlig kartlegging av farer, risikovurdering av de aktuelle farene og tiltaksplaner for å redusere farene.

Så fulgte krav om avviksrutiner, også skriftlig selvfølgelig. Hva som var avvik fikk vi finne ut selv.

Til slutt fulgte seniorinspektøren opp med et par innslag om rutiner ved sykefravær og hvordan informasjon om slik rutine skulle gis. En tykk perm som dokumenterte vår oppfølging ved sykdom var uinteressant. Det var den skriftlige rutinen som var av interesse.

For å gjøre en lang historie kort: Dette resulterte i 10 pålegg fra Arbeidstilsynet til vår klinikk.

Var dette fleip eller fakta?

Det var fakta, for etter cirka to timer avsluttet Arbeidstilsynet besøket og tok sekken på ryggen og skulle gå. Men før han forlot oss proklamerte han at dersom ikke påleggene ble fulgt opp innen 1. april 2013, ville vi få dagsbøter på 1 000 kr per pålegg per dag. Så her snakker vi om bøter i størrelsesorden kr 70 000,- per uke hvis vi ikke var lydige.

I etterkant har vi i samarbeid med vår nå godkjente bedriftshelsetjeneste produsert en masse papirer hvor det står om alt det vi ALLTID har gjort, og vi har sendt inn til Arbeidstilsynet den dokumentasjonen de ønsket.

Arbeidstilsynet har i brev bekreftet at påleggene er oppfylt.

Ingen ting er forandret på vår klinikk - bortsett fra at vi har enda en perm full av papirer i hyllen.

Vi har alltid hatt gode rutiner, og kommunikasjonen og samarbeidet på klinikken er uten problemer. Og jeg tror vi kan det vi driver med.

Vi har ikke fravær relatert til arbeidet eller arbeidssituasjonen.

Besøket fra Arbeidstilsynet oppleves som en undervurdering av vår generelle kompetanse.

Tannleger er velutdannede akademikere, og utdannelsen gir kunnskap også på de områdene Arbeidstilsynet velger å detaljkontrollere.

Hvorfor bruker Arbeidstilsynet tid på dette og hvorfor skal vi bruke vår tid på meningsløse møter med Arbeidstilsynet og bedriftshelsetjenesten?

Arbeidstilsynet møter opp og pålegger oss å ha skrevne rutiner på det meste. Bedriftshelsetjenesten møter opp med de nødvendige skjemaene som vi kan fylle ut. Disse sendes så inn til Arbeidstilsynet. Og så er alt i orden(!)

Et forsiktig anslag viser at vinterens tilsyn har kostet oss minst 20 000 kroner i form av tapt arbeidsinntekt for møtetid og alt papirarbeidet.

Til slutt:

Dersom det bare var vi som hadde opplevet tilsynet på denne måten hadde jeg ikke turt å legge hodet på blokken, men etter å ha snakket med mange tannleger som har hatt nøyaktig den samme opplevelsen har jeg lyst til å si fra.

Den måten dette gjennomføres på avdekker ikke noe som helst. Dette er borkastet tid. For alle.

Og det er en grov provokasjon at seniorinspektøren truer med store dagsbøter under sitt møte med oss.

KjetilReppen