Å sette pris på, og å bli satt pris på

Nå er Forbrukerrådets prisportal for tannhelsetjenester Hvakostertannlegen.no lansert. Medienes interesse, på forbrukernes vegne, har ikke uteblitt - og Tannlegeforeninens president har møtt opp både i TV- og radiosendinger, sammen med eller uten Forbrukerrådet, som har utarbeidet og driver portalen.

Selve lanseringen var det sistnevnte som sto for, ved direktøren, Randi Flesland - sammen med statsrådene Jonas Gahr Støre og Inga Marte Thorkildsen, hvis departementer for henholdsvis helse- og forbrukersaker er oppdragsgiverne bak prisportalen. Forbrukerrådet fikk oppdraget, og har laget portalen i samarbeid med Tannlegeforeningen, Helsedirektoratet og fagpersoner ved universitetene. Det gode samarbeidet roses av alle de involverte, i alle kanaler. Forbrukerne ser også ut til å legge merke til og være glade for portalen. De kommenterer i mediene, og ønsker prisportalen hjertelig velkommen.

Tannlegene følger lojalt opp og legger inn sine vitale data. Et stort antall tannleger, og langt på vei flertallet, har registrert prisene sine på åtte ulike behandlingstyper. Det som skal prissettes spenner fra en enkel undersøkelse til mer avansert tannregulering, via rotfylling og kroner og implantater, med mer.

Prisportalens forside flagger de som er billigst på undersøkelse med to røntgenbilder i ti norske byer. I skrivende stund varierer billigste alternativ fra 250 kroner i Oslo til 620 i Trondheim. Fra tid til annen ser vi at en og annen tannlege justerer seg selv litt ned, antagelig for ikke å fremstå som dyr i forhold til de andre i samme by. Det er forståelig.

Men, så har det dukket opp noe rart! Det skjedde omtrent samtidig med at prisportalen ble lansert. Det var da jeg ble klar over det i hvert fall. Ikke slik å forstå at det skjer i sammenheng med prisportalen, det skjer bare samtidig: Spesialister tilbyr provisjon til tannleger som henviser til dem. Det høres ikke helt bra ut. Og hvem er det som til syvende og sist betaler denne provisjonen? Det skulle ikke forundre meg om det er pasientene. Og av hvilken prisportal fremgår denne ekstrabetalingen?

NTFs advokater har lagt merke til og sett nærmere på dette fenomenet, som så langt jeg kan forstå må være en måte å prøve å skaffe seg flere pasienter på fra spesialistens side. Advokatene redegjør for de juridiske sidene ved slik virksomhet i denne utgaven av Tidende, under Praksisdrift.

Spesialisten som prøver å få tak i pasienter ved å betale tannlegen som henviser er ikke mindre enn frekk etter min mening. For meg er ikke dette en fair måte å konkurrere på.

Å lokke med, og å utbetale provisjon er heller ikke en veldig fin måte å vise at man setter pris på sin henvisende kollega, synes jeg - all den stund den som henviser og tar imot provisjonen risikerer å komme i en posisjon der han eller hun begår lovbrudd. Det er nemlig tannlegen som mottar godtgjørelsen som har ansvar for å vurdere om det er i strid med helsepersonelloven å motta denne, skriver advokatene.

Formålet bak disse bestemmelsene er naturligvis å bidra til at pasienter og andre har tillit til at den helsehjelp som gis er basert på en helsefaglig og samfunnsøkonomisk forsvarlig vurdering, og ikke er bestemt ut fra en uheldig påvirkning fra ulike nærings- eller privatinteresser, skriver advokatene videre - og minner om at personer som bryter loven eller forskriften kan få en advarsel fra Statens helsetilsyn. I alvorlige tilfeller kan autorisasjonen bli tilbakekalt.

Med andre ord: Vær forsiktig med hvilken måte du lar deg bli satt pris på.

Ellen BeateDyvi