Et forretningskonsept til etterfølgelse?

Som mangeårig bruker av dataregistrerte journaler med basis i Opus’ systemer har vi hatt mange gleder og noen sorger. Etter 12 år med dette systemet er det fint å kunne fastslå at dette verktøyet har vært godt. Effektiv support og flinke medarbeidere hos Opus Dental har klart å guide oss forbi de aller fleste hindre.

Men så kommer hjertesukket og innleggets poeng:

Det er også en «hard ware»-side som skal tas vare på. Og nå kjenner forretningskreativiteten ingen grenser.

Datateknikere vi er blitt koplet til fra Opus Systemer har sett seg tjent med å sluse sine tannlegekunder inn i såkalte «serviceavtaler» hvor man for et «mindre» beløp (på vårt lille kontor ca. 5 500 kroner årlig) skulle se over back-up loggen to ganger årlig, og da vel og merke når teknikeren fant det hensiktsmessig og mens våre datalogger forteller at «Det er tatt full og vellykket back-up av alle relevante filer.»

I tillegg innebærer avtalen at «man garanterer at kunden får rask hjelp og service ved behov», men må naturligvis betale full pris for dette.

Hvis man skulle være modig nok til å si nei takk til dette tilbudet må man naturligvis finne seg i å stå bakerst i køen bak alle de andre.

Vi som har sett «Gudfaren» 1, 2, 3 og kanskje 4 mer enn aner at begrepet «beskyttelsespenger» er tatt til en ny dimensjon.

Men det er kanskje noe å lære av dette.

Vi foreslår for alle norske tannleger at vi adopterer systemet. Vi kan ta ca. 5 500 kr for det samme tilbudet: 2 X undersøkelse, BW og tannrens årlig, samt rett til å ringe hvis pasienten trenger hjelp. Og vi lover naturligvis å prioritere pasienten. Har vi 1 000 recallpasienter årlig har vi 5 500 000 kroner i kassa hvert år i januar. Forskuddsbetalt, naturligvis...

Min sekretær som normalt er meget oppegående forteller meg at dette er en helt vanlig ting i flere bransjer...

Vi har spurt Opus hva de synes om dette systemet – der liker man det definitivt ikke!

Før vi starter vil vi bare spørre Den norske tannlegeforening om det er OK for dem? Det er tilsynelatende OK for andre...

RoarGomnæs 
Knut-ErikJacobsen