Forkurs: Pasienten klager – hva gjør du?

Hva slags ansvar har tannlegen for å gi pasienten informasjon om trygderettigheter? Kan tannleger bli erstatningspliktige for å ha unnlatt å gi informasjon? Hvordan er gangen i klagesaker og hvilke krav stilles til dokumentasjon? Forkurset gir svar på disse og andre aktuelle spørsmål knyttet til pasientklager.

Kurset tar utgangspunkt i en konkret sak hvor en tannlege fikk negativ mediefokusering i forkant av en klagesak. Saken ble et stor psykisk belastning. I dette kurset vil du også lære hvordan man bør møte media i en klagesituasjon.

Moderator: Journalist Frode Stang, mangeårig reporter og programleder i NRK innen nyheter, dokumentar, sport, økonomi og kultur, vil være moderator for kurset. Han driver i dag egen virksomhet med blant annet rådgivning innen mediehåndtering.

Målgruppe

Tannleger

Sted

Radisson SAS Plaza Hotel, Oslo

Tid

Onsdag 13. oktober kl. 1700 – 2030

Kursavgift

Kr 1000 inklusiv enkel servering kl. 1630

Påmelding

Se påmeldingsskjema på side 535, eller bruk nettstedet.

NB! samme skjema som ved påmelding til landsmøtet.

Pasienten, tannlegen og trygden

Er dagens ordning rettferdig, enkel og forutsigbar nok til at vi som tannleger har mulighet til å oppfylle vår informasjonsplikt?

Inger Lise Mathiesen

Tannlege, Oslo

Saksgang og krav til dokumentasjon i klagesaker som behandles av klagenemndene

  • Presentasjon av en klagesak

  • Andre klageorganer og deres håndtering av klagesaker

  • Presentasjon av et kasus hvor ansvarsforsikring ble aktuell

  • Hva bør du ikke si om andre kollegers arbeider

Kjetil Reppen

Tannlege, Oslo

Helsetilsynet, venn eller fiende?

  • Rettslig bakgrunn for tilsyn med helsepersonell

  • Reaksjonsformer og hva de innebærer

  • Hendelser som ofte fører til tilsyn

  • Hva skjer ved tilsyn fra helsemyndighetene

  • Hvordan oppleves det å bli utsatt for tilsyn

  • Hva vi kan bidra med som kolleger

Aleidis Løken

Tannlege og jurist, seniorrådgiver i Helsetilsynet

Presentasjon av en sak som førte til uheldig mediefokusering

Hva kunne en ha gjort for å unngå å komme i en slik situasjon?

Johan Øiestad

Tannlege, spesialist i periodonti, Sunndalsøra

Omdømme – år å bygge – sekunder å rive

  • Medienes fokus

  • Ansvar, omsorg, handlekraft – god mediehåndtering

Frode Stang

Journalist