Et rent og vakkert smil?

I forbindelse med en handletur ble det tatt med et eksemplar av «Glad i mat» (nr. 3, 2003), som er et gratis magasin for Rimi, Ica og Maxi. I dette magasinet står det en artikkel med tittelen «Et rent og vakkert smil». Artikkelen omhandler tannbleking og er en ren reklame for Tannestetisk Senter AS i Oslo. Følgende sitater er tatt fra teksten: «Og behandlingen behøver ikke å koste mer enn et nytt antrekk eller en time hos frisøren.»

«Nesten som å gå til massasje eller gå på restaurant for å nyte et godt måltid.»

«Dette er også en metode mange kjendiser som vi har på kundelisten vår bruker i forbindelse med TV, film eller oppsetning på revyscener og teater»

Jeg registrerer at det er bleking som er «in» i tiden, når vårt yrke er omtalt. Tannblekingen er bare et «naturlig» tillegg til silikonpupper og fettsuging, i vår søken etter ungdomskilden. Jeg forstår at en del av våre pasienter har slike behov og vil ta seg penere ut etter en slik behandling, men er det nødvendig å vektlegge denne perifere delen av vår virksomhet på denne måten? Ære være frisører, massører og kokker, men dette er vel strengt tatt yrkesgrupper som har andre funksjoner i samfunnet.

Det synes som om det går en amerikansk vekkelsesbølge over landet, utgående fra Oslo. Hvitt er pent, sunt og ungdommelig. Jeg etterlyser en etisk debatt, og en debatt om hvordan vi som tannhelsepersonell ønsker å fremstå. Det er nemlig ikke uten påvirkning av folk når to unge og pene akademikerjenter står frem og misjonerer for bleking i landets største dagligvarekjede. Kjendisene på kundelistene (hvor ble det av pasientene?) bruker det jo også. Her er tydeligvis et behov som må fylles. Her er mitt tips: Har du A3 eller lysere, og er over 40? Ta deg en tur i skogen og gi 2000 kroner til veldedige formål!

Tannlege
AtleHagli 

Adresse: Langgaten 50, 4306 Sandnes.