Har du synspunkter på NTF? Nå har du sjansen

Har du synspunkter på NTF? Nå har du sjansen

Det er viktig for enhver forening å være i takt med medlemsmassen, så også for NTF. Vi har begrensede ressurser og må bruke dem rasjonelt. Representantskapet vedtar budsjett og legger rammene for den virksomheten som ledes av hovedstyret. Samtidig har alle medlemmer et ansvar for å komme med konstruktive innspill til måten foreningen drives på. I NTF burde demokratiet ha de beste vilkår gjennom den strukturen foreningen har, men det viser seg at det ikke er så mange av medlemmene som stiller på de møtene som bare dreier seg om foreningssaker. Derimot hører vi stadig at "mange" synes kontingenten er for høy og at de ikke synes de får valuta for pengene.

En måte å finne ut om slike synspunkter er representative, er å foreta en medlemsundersøkelse, og det gjorde vi høsten 1992. Denne undersøkelsen viste at det var bred oppslutning om én tannlegeforening, og svarerne var godt fornøyd med Tidende, kursvirksomheten sentralt, NTFs håndbok og forsikringstilbudene. Derimot var det et gap mellom forventninger og realiteter i forhold til lønnsforhandlinger og NTFs utadrettede virksomhet. Som et resultat av denne undersøkelsen har OTE-styret lagt vekt på å informere og skape realistiske forventinger til hva som er mulig å oppnå i forhandlinger, og hovedstyret har i årene som er gått satset mer på politisk påvirkning.

Nå har vi i mange år undersøkt og utredet oss selv, og jeg har tidligere skrevet at de indremedisinske utredningene bør få en pause. Likevel har vi ønsket å foreta en ny medlemsundersøkelse for å se om medlemmenes syn er endret. I uke 24 og 25 vil MMI (Markeds- og Mediainstituttet as) gjennomføre undersøkelsen på oppdrag fra NTF. Hovedstyret synes den er viktig, og ikke minst, den er ønsket av representantskapet.

Undersøkelsen skal gjøres i samarbeid med NTFs fagnevnd, og den vil derfor også omfatte spørsmål om etterutdanningsvirksomheten. 300 kolleger vil bli kontaktet per telefon, med tilbud om å svare på et egnet tidspunkt. Etter avtale gjennomgås spørreskjemaet – også telefonisk, noe som tar drøye 10 minutter.

Spørsmålene vil omhandle nytteverdien av såvel håndboken som kvalitetshåndboken. Vi spør videre om tilgjengeligheten til foreningen sentralt er god nok, og vi vil gjerne ha synspunkter på medlemstilbudene innen bank og forsikring. Dette er viktig når tilbudene gjennom Akademikerne skal evalueres. Tannlegeforeningen er en fagforening som skal ivareta medlemmenes interesser hva angår såvel lønn som arbeidsforhold for øvrig. Spørsmål knyttet til dette vil bli vektlagt i stor grad.

Den faglige delen tar sikte på å kartlegge hvordan medlemmene velger sin etterutdanning. Hvor og hvilke kurs blir valgt, og hvor søker medlemmene annen informasjon? Dette er viktige opplysninger i arbeidet med å gi TSE – Tannlegeforeningens systematiske etterutdanning – et hensiktsmessig innhold, slik at denne kraftsatsingen kan bli den suksess som vi håper på.

Hovedstyret ser frem til resultatene fra undersøkelsen og vil gjøre hva vi kan for å følge opp synspunkter og forslag. Derfor håper vi også at MMI møter velvilje hos dem som blir kontaktet. Dere har sjansen til å påvirke utviklingen.