Pedagogiske, organisatoriske og emosjonelle utfordringer ved tannlegeutdanningen i Oslo

Nils Jacobsen

Pedagogiske, organisatoriske og emosjonelle utfordringer ved tannlegeutdanningen i Oslo

Det odontologiske fakultet i Oslo har med mindre justeringer arbeidet etter samme undervisningsmodell i 40 år. Små enheter basert på de enkelte fagdisipliner har stykket opp undervisningen og vanskeliggjort en effektiv administrasjon. Fakultetet gjennomfører derfor en omfattende omlegging både av studieplanen og organisasjonsmodellen. Den nye studieplanen er i tråd med internasjonale og nasjonale utredninger på området, som peker på behovet for en noe bedre medisinsk bakgrunn. Både kunnskapsnivå og krav til høyteknologisk behandling stiger også, men fakultetet har innsett at man ikke kan få med alt i grunnutdanningen. Utvidet grunnutdanning etter gammel modell er ingen løsning. Derimot skulle det være mulig å kvalifisere studentene bedre enn tidligere for en livslang læringsprosess, som også er nødvendig på mange andre fagområder. I denne artikkelen gis en subjektiv redegjørelse for den prosess som fakultetet gjennomgår i denne forbindelse.

 

 

NJacobsen 

Nøkkelord: Universitet/høyskole; Utdanning; Utdanningsinstitusjon