Hva er best for landet: «sultne» eller «velfødde» akademikere?
Det er ingen uenighet om at akademikere i offentlige
stillinger, i nybegynnerstillinger såvel som i høye
posisjoner, er dårlig betalt. Ihvertfall ikke når innlederne
består av én professor og to forskere fra offentlige
institusjoner. De var også ganske så enige om årsaken til
egne snaue lønninger. De var derimot ikke enige om muligheten
for å snu de stupende lønnskurver eller om hva som er best
for landet: «sultne» eller «velfødde» akademikere?
Anledningen var inntektspolitisk konferanse arrangert
av Akademikerne i Ingeniørenes Hus i Oslo, 27. oktober.
En velfylt sal med akademikere, vesentlig menn, anno
1998, får en ikke til å tenke på sult og hunger. Men det er
heller ikke Armanidressene som dominerer, snarere det solide
og trauste med Restad som mulig forbilde. I likhet med
ordstyreren, Ingolf Håkon Teigene hentet fra NRK, fornemmet
man likevel både godt humør og en god porsjon selvironi.
Innlederne snakket som forskere, men de kunne like gjerne
snakket av egen erfaring.
Professor Øyvind Østerud fra Institutt for
statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og leder av
Regjeringens maktutredningsarbeid, pekte på tre forhold som
gjør arbeidslivet interessant som tema i en maktutredning.
Det ene er selve rekrutteringsgrunnlaget til yrket og
bedriften/
organisasjonen og hvilke strategier som velges for å
være attraktive overfor arbeidstakere, det andre er politisk
styrte reguleringer gjennom lover og forskrifter og det
tredje er organisasjonsstrukturen og forhandlingssystemet.
Samspillet mellom disse tre mekanismene er bestemmende for
arbeidsmarkedet.
Når det gjelder lønnsdannelse, blir den til på ulike
måter. Markedsmekanismen gjelder f eks for artister, mens
ulike samfunnsnyttige kvalifikasjoner er avgjørende for
lønnsdannelsen i offentlig sektor. Likhetsnormer og
rettferdighet er ofte hovedargumentet for lønnsdannelsen
innen serviceyrker og tradisjonelle kvinneyrker.
De organisasjoner som har innslag av alle tre,
gjennomgår ofte rystelser, konstaterte Østerud.
Gjennom hele dette århundret og særlig fra midten av
70-tallet og frem til i dag, har de langstidsutdannede vært
den tapende part i lønnskampen. De tunge LO-gruppene har til
gjengjeld seiret. Fordelingen organisasjonsmakt og politisk
makt har ført til at den relative lønnsstrukturen gradvis har
endret seg. Og det vil være ekstremt vanskelig å snu den,
sa Østerud. Som mente at det faktum at antallet akademikere
er sterkt økende, også påvirker lønnsutviklingen negativt.
Mange medlemmer gir plass ved forhandlingsbordet, men et
stort antall svekker både solidariteten og eksklusiviteten. I
opinionen er likevel de langtidsutdannedes største handikap
at de har vært sett på som priviligerte, uansett hva de
tjente.
På spørsmål om utsiktene er mørke eller lyse for
akademikerne, svarte Østerud at det skulle han komme tilbake
til om fem år når maktutredningen foreligger. Han trodde
imidlertid at den ville være lys for noen og mørk for andre.
Det vil bli rom for større lønnsskiller. Det egalitære Norge
er under press, og det er ikke nødvendigvis bra for alle. Den
største revolusjonen etter den andre verdenskrig er
imidlertid kvinnenes inntog på høyskole, universitet og i
arbeidslivet. Egalitære normer er knyttet til kvinner.
Hvilken betydning kvinnenes inntog derfor har, er et av de
forhold maktutredningen skal ta for seg.
Akademikerstreik versus ordentlig streik
Den første «akademikerstreik» hadde man i 1972 ved
Embetsmennenes Landsforbund, forløperen til AF. Senere har
man hatt mange streiker, sist i våres.
Alle har ett kjennetegn: Man ønsker å markere et
prinsipp, og ofrer gjerne noen kroner for det. I
Rikslønnsnemnda har man aldri hatt noe å hente. Når det står
bedre til i våre naboland, skyldes det at de i motsetning til
Norge, har hatt ordentlige streiker, og ikke
«akademikerstreiker». Dette belærte forsker i FAFO, Torgeir
Aarvaag Stokke, den akademiske forsamling. Årets AF-streik
karakteriserte han som nok en akademikerstreik. Skal man
streike på ordentlig, kan ikke målet være tvungen lønnsnevnd
ved første anledning.
Det nye i år var imidlertid fra et forskerståsted at
man ikke angrep arbeidsgiveren, men riksmeglingsmannen,
Reidar Webster, for å avsi dommer i samarbeid med LO. Et
slikt utfall mente Stokke burde tas alvorlig. Forklaringen på
streikene og deres utgang finner man nemlig i LO/YS
reforhandlingsklausuler. Det gjør det umulig for
riksmeglingsmannen å gi andre noe mer enn det som er avtalt
mellom LO/NHO. Stokke var imidlertid for
reforhandlingsklausulene fordi de er bra for landet. Det
forhold at vi i Norge i dag ikke har teigdelinger innen
hovedtariffavtalen, slik de f eks har i Sverige, men én
hovedtariffavtale for alle, mente han ga et inkluderende
forhandlingssystem. Som er bra for landet. Bra for landet,
slik man ser det i FAFO, er også lav inflasjon, selv om det
ikke er bra for den enkelte med høyt studielån. Derimot var
han i tvil om Akademikerne var bra for landet ettersom man
har signalisert behov for egen tariffavtale.
Grunnen til at LO har beholdt makten i
lønnsforhandlingene på tross av drastisk reduksjon i
medlemstallet, forklarte Stokke med «Aukrustmodellen», en
modell for lønnsfastsettelse i konkurranseutsatt industri. På
denne bakgrunn blir LO/NHO enig. Det spesielle er at det også
danner utgangspunkt for lønningene i det offentlige. Og da
spiller det ingen rolle hvor mange medlemmer LO har. Den
dårlige lønnsutviklingen for akademikere i det offentlige har
heller ikke noe med solidaritet å gjøre, men med bevisste
aktører som LO/YS. Arbeidsgiver har neppe villet denne
utviklingen. Så selv om Stokke var svært opptatt av hva som
er bra for landet, var han enig i at når lønnsforholdene er
blitt slik at akademikerne flykter fra det offentlige, er det
grunn til bekymring. Det har vært turbulens i våre naboland,
men det førte til ordentlige streiker, ikke
akademikerstreiker. Derfor vant de til slutt, sa Stokke.
LO-styringen handler om pur egoisme, ikke
solidaritet
Hvorfor er det bra for landet at LO får 6 %
lønnspåslag og AF 4 %? Det har ikke jeg forstått, innrømmet
forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Geir Høgsnes.
I privat sektor har ledende funksjonærer (akademikere)
fått de samme prosenttillegg som andre i samme sektor. I
statlig sektor er det stikk motsatt. Heller ikke de i
statlig sektor med et alternativt privat marked har kommet
bedre ut enn andre, sa Høgsnes, og sa seg uenig med Øyvind
Østeruds antydning om at økt antall akademikere kan forklare
lønnsnivelleringen. De med lang utdanning, taper mer dess
mer utdanning de har, relativt sett, sa Høgsnes. Professorene
har f eks tapt veldig mye over en 20-årsperiode.
I kommune/fylkeskommune ser man de samme tendenser som
i staten, men utslagene er noe mindre. Akademikere i
offentlig sektor er klare lønnstapere, og det er verst i
staten. Forklaringen, mente Høgsnes, ligger i det norske
forhandlingssystemet, hvor både stat og tredjepartsaktører
blander seg inn i forhandlingene. Den statlige
inntektspolitikk har vært styrt mot absolutte lønnstall.
Dette har gitt en omfordeling blant lønnstagerne, begrunnet
med moderasjon fra LOs side.
LO har alltid vært gitt særbehandling av staten på
tross av at organisasjonen ikke lenger antallsmessig
dominerer. LO/NHO har i tillegg monopol på det tekniske
beregningsutvalg. Det setter dagsorden uten at akademikerne
blir hørt. Til gjengjeld har riksmeglingsmannen overtatt
funksjonen som forhandlingene hadde. Det gjør hans arbeid
problematisk. Rikslønnsnemnda var tenkt som en domstol. Men
med reforhandlingsklausuler, som Høgsnes, i motsetning til
sin kollega, ikke syntes var noen god ting, kan ikke nemnda
foreta en fri dom. Slike klausuler bør bli forbudt.
Finnes det håp?
Hvordan unngå at lønnsavtalene blir en blåkopi av
LO/NHO? Høgsnes hadde bare én løsning: Det er lettere med
frie forhandlinger på lokalt nivå enn sentralt fordi det gir
mindre publisitet og større mulighet for autonom atferd.
Akademikerne er relativt få lokalt. Det gjør konsekvensene
for arbeidsgiveren mindre. Og med henvisning til
Legeforeningen anbefalte han komplekse og uoversiktlige
avtaler. Han understreket også at «alle for én og én for
alle» er definitivt ute om man vil oppnå noe. Noen vil si at
dette er å kaste solidaritetstanken på båten. Men solidaritet
hittil har vært hva LO/NHO til enhver tid har definert det
til i privat sektor. Det er ikke sikkert deres interesser er
til landets beste. Deres handlinger har vært egoistiske.
NHO/LO er f eks begge enige om verdien av frie forhandlinger,
men krever å kontrollere forhandlingene i offentlig sektor.
Resultatet er en utvikling så negativ at det krever
nytenkning. Påpekte Høgsnes.
Ved dertil høvelige anledninger blir det gjerne hevdet
at billig akademisk arbeidskraft er bra for landet. Høgsnes
svar var, kort og godt, at det som har skjedd er misbruk av
høy kompetanse. Han så ingen grunn til å fortsette å verne om
én hovedtariffavtale slik hans kollega Stokke anbefalte.
Engang hadde journalistene som mål å nå opp på
lektornivå, sa Høgsnes, i dag ligger de 6070 % over.
Utdannelsen hos journalister er variert, men likevel sa
dette kanskje det meste om den økende forskjell mellom
offentlig og privat sektor i dag.