logo: tannlegetidene

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Hjem / Utgaver / 2021 / 1 / Bør du løpe til du spyr?

Bør du løpe til du spyr?

2

Foto: Yay Images.

Studier viser at intervalltrening med høy intensitet både er tidseffektivt og har svært god effekt på hjertekapasiteten. Derfor blir den sett på som den optimale treningsformen dersom du vil ha bedre kondisjon, skriver forskning.no og Norges idrettshøgskole.

Samtidig kan intervalltrening være såpass krevende og ubehagelig at mange kvier seg for det.

En tidligere studie av ansatte i Posten og Bring viste at de som går mye i jobben sin, cirka 20 000 skritt per dag, ikke nødvendigvis har god kondisjon.

Saken er at kondisjon eller utholdenhet bygges og forbedres gjennom trening med høy puls.

Intervalltrening må ikke bety at man løper til man spyr. Bare å gå raskt opp en bratt bakke kan være en fullverdig intervalløkt, med god effekt.

En rask langtur kan også være effektivt for å forbedre både kondisjonen og helsa.

Høy puls er ikke farlig for friske mennesker. Selv eldre bør trene intervaller med høy intensitet.

På den måten blir kroppen bedre beskyttet både mot hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer enn personer som kun trener med moderat intensitet.

Del artikkelen
Se Tannlegetidende sine retningslinjer for kommentarer.