53e23350c9ce004b04960f26_tannlegetidene_logo.png

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Hjem / Utgaver / 2018 / 1 / Mindre sukker og fisk

Mindre sukker og fisk

Foto: YAY IMAGES.

Nordmenns forbruk av grønnsaker skyter i været, mens usunne sukkervarer velges bort. Helsedirektoratet er likevel bekymret for et kraftig fall i fiskeinntaket, skriver NTB.

Spesielt de yngste spiser mindre fisk enn før. Fra 2015 til 2016 sank fiskeforbruket med fire prosent, mens myndighetenes mål er en økning på 20 prosent innen 2021.

- Det er en stor utfordring at vi spiser for lite fisk, som inneholder det sunne fettet og andre næringsstoffer som jod, selen og vitamin D. Det å bytte en eller to kjøttmiddager i uken med fisk, vil gi store effekter på helsa, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Kjøttforbruket har også økt de siste årene - en utvikling helsemyndighetene håper vil snu.

Granlund ser imidlertid også flere lyspunkter. Aldri før har statistikken antydet at vi spiser mer grønnsaker, og siden år 2000 har dette forbruket økt fra 59 til 81 kilo i året per person, mens forbruket av frukt og bær har gått opp fra 69 til 89 kilo.

- Det å spise grønt er noe av det aller viktigste man gjør for helsa si, sier Granlund.

Hun jubler spesielt over gulrotens popularitetsøkning de siste årene. Gulroten er den grønnsaken som øker mest.

I 2016 ble det solgt nærmere 14 kilo gulrot per person her til lands.

I flere år har myndighetene jobbet for å få ned nordmenns sukkerinntak, og dette arbeidet bærer også frukter. Siden 2000 har forbruket gått ned med 16 kilo, til 27 kilo i året, men fremdeles er dette for høyt, ifølge direktoratet

- Den jevne nedgangen vi ser i sukkerforbruket er også gode nyheter for folkehelsa. Et høyt sukkerinntak kan føre til overvekt og fedme, og sykdommer som type 2 diabetes, samt at det er dårlig for tannhelsa. Derfor bør ikke mer enn 10 prosent av energien vi spiser komme fra tilsatt sukker. Nå er tallet 12 energiprosent. Det er søte drikker, sjokolade og godteri og kaker som er hovedkildene til sukker i befolkningen, så her har vi fortsatt litt å gjøre. Men vi er på rett vei, sier Granlund.

Del artikkelen
Se Tannlegetidende sine retningslinjer for kommentarer.